• Aydın15 °C

Mehmet AKSEL / Köşe Yazarı

12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto
Mehmet AKSEL / Köşe Yazarı

ŞEYH BEDREDDİN - İLK İÇ İSYAN

23 Kasım 2011 Çarşamba 18:11

Bedreddin, Sivamna (Samona kalesi ) kadısı İsrail'in oğludur.Samona kalesi,Dimetoka ile karaağaç arasında bir kaledir.
Bedreddin, babasının mesleğinden dolayı daha çok simavna kadısı oğlu diye şöhret olmuştur.

İlk tahsiline babasının yanında başladı. Daha sonraa Mevlana Yusuf'tan ders aldı.İleride Kadı-zade-i Rumi ismiyle meşhur olacak.Musa ile birlikte onun babası Bursa Kadısı koca Mahmut efendiden dersler aldı. Daha sonra Konya'ya giderek Mevlana Feyzullah'tan dersler aldı.Bundan  sonra Şam'a ve Kudüs'e geçerek tahsile devam etti.En sonra da Kahire'de meşhur alim Şerif Cürcani ve tabib AYDIN'lı Ali Paşa'dan dersler almaya devam etti.

1388'de Hac için Mekke'ye gitti.Dönüşünde Sultan'ın hocası Ahlatlı Şeyh Seyyid'den tasavvuf dersleri aldı. Sultan Berkuk'un oğlu.Ferec'e 3 yıl öğretmenlik yaptı. Hocası Hüseyin Ahlati'nin işareti üzerine Tebriz'e gitti.

Tebriz'de timur Han'nın huzurunda yapaılan ilmi toplantılara katıldı. Tartışmadaki başarısı ile Timur Han'ın takdirini kazandı. Timur Han kızı ile evlendirip Şeyhülislam  yapmak istediysede , Şeyhi Hüseyin Ahlati'nin yanına döneceğini söyleyip özür diledi.

Bedreddi n'in aldığı eğitim ve ilimdeki seviyesi ile çevresindeki kısa zamanda temayüz etti.
Tebriz'den Kezvin'e geçti. Burada hayatının dönüm noktasını yaşadı.Batini akidesi ile dolduğundan . Kahire'ye döndüğünde, bazı fiirleri nedeniyle Alim'lerle arası açıldı. Burada fazla kalamayacağını anlayıp Edirne'ye dönmeye karar verdi.Dönüşünde Konya'ya geldi.Ders vermesi istendiyse de kabul etmedi. Tire'ye geldi. Burada halk arasında Dede Sultan diye anılan BÖRKLÜCE MUSTAFA ile tanıştı.Sakız,İzmir,Kütahya,Bursa ve Gelibolu yoluyla Edirne'ye geldi.
çok geçmeden Edirne'den AYDIN'A  kadar çeşitli vilayetlere seyahatler yaptı.
Gittiği her yerde halk arasında büyük ilği uyandırıyordu. Şöhreti her tarafa yayıldı.

BATİNİLİK;

Başlı başına bir din veya mezhep değildir. Derinde yatan gerçeği aramak  için, girişilen yorum çabası büyüktür.Ruhun, beden gücüne inanmak hulul inancı, Yani Allah'ın insan bedeninde tecellisine inanmak gibi (aşırı) öğelerle bezeli bir anlayıştır.Sıkı bir sır örgüsüne sahip düşünce yapısı ve bunun parelilinde birbirine sıkıca bağlı olan muridlerin varlığıdır..Kutsal doktrinler yabancılardan özenle saklanır.

Batiniliğe çeşitli şii Mezhep ve ekollerinde rastlanır. Kalenderlik, Haydarilik,Bektaşilik,Haşhaşilik, Yahuduliktede  bunlardandır.

Bir dahaki yazımda Şeyh Bedreddin'nin fikirleri , mücadelesi ve sonu

Saygılarımla Mehmet PALA     www.aydinozel.com
 

Bu yazı toplam 1422 defa okunmuştur.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
EDİTÖRÜN SEÇTİKLERİ
    Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Aydın Özel | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Tel : 0544 8148480 | Haber Yazılımı: CM Bilişim